Vriendjes gemaakt - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Tamara Vroomen - WaarBenJij.nu Vriendjes gemaakt - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Tamara Vroomen - WaarBenJij.nu

Vriendjes gemaakt

Door: tamaravroomen

Blijf op de hoogte en volg Tamara

08 April 2012 | Thailand, Koh Tao

Vriendjes gemaakt
Vrijdagavond ga ik op mijn balkonnetje een sigaretje roken. Mijn buurmeisje komt aanlopen en gaat ook een sigaretje roken. We beginnen te kletsen over van alles en nog wat. Ik dacht dat ze samen met haar vriendje was, maar ze had geen vriendje. Het waren gewoon verschillende jongens die kwamen en gingen :) Dus toen was de klik er meteen lol.
De hele avond hebben we gezellig zitten kletsen en onze levensverhalen gedeeld. Ze heet Jaimy en is 32 jaar en komt uit San Francisco. Ze is hier een paar maanden op vakantie. Hoe idioot dat ze al een week mijn buurmeisje is en dat we nog nooit gekletst hebben. Vanuit mij kwam dat omdat ik dacht dat ze een stelletje was, en ik heb veel vooroordelen over stelletjes. Dat zegt maar weer over dat ik een hopen houding moet blijven aannemen, want hierdoor heb ik een hoop leuke avonden gemist deze week.

De rescue diver cursus is intens. Andere Dive masters gaan ook mee en zij spelen “monkeys”. Zij doen alsof ze panic divers zijn of wat voor andere stress momenten dan ook die we gaan oefenen. Ze heten monkey’s omdat je geen help mag roepen en een panic diver wild met zijn armen in het rond slaat, monkey roepend, en dat gedrag ziet eruit als een aap.
Het is onwijs leuk om deze situaties te oefenen. Je leert o.a. een verdronken duiker van de bodem van de zee naar boven te halen, mouth to mouth te geven, deze op de boot te krijgen en eerste hulp te verlenen. Je moet een hoop onthouden.

Dan komt “the dive from hell”. We gaan duiken en de monkey’s spelen alsof ze hun masker of regulator kwijt zijn. Aangezien je altijd op je buddy moet blijven letten, kom je daar snel achter en moet je ze helpen met dat soort problemen.
Ondertussen duikt de instructeur in het rond en ineens zonder dat je het doorhebt tikt ie je regulator in je mond. Dan moet je dus rustig blijven en deze er weer indoen.
Mijn monkey is Ryshe. Ik heb hem gister toevallig ontmoet in een barretje waar bij een bijbaantje heeft. Hij is ook een Dive Master in Training (DMT) en is hier sinds 2,5 week. Hij is 22 jaar en komt uit Sydney. Daar was hij een succesvolle barmanager en hij kent daar werkelijk alle bars en alle mensen. Hij kan dus makkelijk voor mij daar een baantje regelen. Wow, Veerle, het is zoals je zegt, er “reist iemand met mij mee” die goed voor mij zorgt.

Ryshe maakt het mij erg moeilijk. Hij verliest op een bepaald moment zijn masker én zijn regulator. Als ik aankom wil ik hem helpen maar dan doet hij iets onverwachts. Hij slaat mijn masker uit mijn gezicht. Ik heb natuurlijk vaker geoefend met het afdoen van mijn masker, maar dit is zo onverwacht dat ik in de paniek schiet. Normaal heb ik mijn ogen dicht als mijn masker afgaat maar nu heb ik ze open. Hier schrik ik van, ook omdat ik lenzen heb (ik heb daglenzen dus dat maakt helemaal niet uit). Ik zie niks onderwater en water komt in mijn neus. Ik krijg moeite met ademhalen omdat ik in de stress schiet dus ik krijg niet genoeg zuurstof binnen. Hier raak ik nog meer van in de stress. Ik probeer mezelf kalm te maken maar het lukt niet. Dus ik zwem heel snel naar boven om adem te kunnen halen. Total fail dus hahaha. Ryshe zei later dat hij niet wist dat ik pas een week aan het duiken was, anders had hij het mij niet zo moeilijk gemaakt.
Ik ben trouwens niet alleen op het droge de lul met de muggenbeten, maar ook onder water. Daar zijn cleaner Wasses, kleine visjes die wondjes schoonmaken. Dus zij cirkelen steeds om mijn benen en bijten me, wat voelt als een naald die in mijn been word gestoken. Aangezien ik ondertussen zo’n 50 krabwondjes op mijn benen heb, blijven ze mij maar achtervolgen, de motherfuckers!

Na de duik ga ik even internetten bij Cappuchino. Daar zit Jaimy ook. Ik moet eigenlijk nog veel huiswerk maken maar ik heb totaal geen zin. Dan komt Ryshe er ook bij zitten, hij kent Jaimy al van de bar. We besluiten om te gaan snorkelen bij Shark’s bay.
Na een half uur snorkelen word het donker, maar Ryshe heeft een zaklamp bij en we blijven nog even doorsnorkelen. Dan gaan we even aan de kant zitten en we zien een vuurrode grote maan opkomen. Dat is prachtig. Op dat moment voel ik mij intens gelukkig. Ik heb eindelijk zelf vriendjes gemaakt en heb net gewoon spontaan even onwijs cool gesnorkeld met toffe mensen.

We gaan terug naar de hut en nemen een “paar drankjes”. We hebben onwijs veel lol en voeren ook goeie diepe gesprekken. Helemaal mijn ding dus!
4 uur later gaan we nog even naar een barretje. We krijgen honger en lopen om 2 uur ‘snachts verder naar een andere bar om een hamburger te eten. Thuis doen we nog een drankje en dan gaat iedereen naar bed. Ik ben helemaal blij en gelukkig.

Ik word wakker en kan uitslapen. Ik moet dus nog steeds veel huiswerk doen want we hebben vandaag examen. Maar Ryshe heeft al gezegd dat je de antwoorden van het huiswerk van anderen kan kopieren en tijdens je examen kun je gewoon met iedereen overleggen en dingen opzoeken. Dat is helemaal mijn stylo (zo ben ik de middelbare school en HBO doorgekomen hahaha) dus ik besluit niks te doen.
Ik zit dus even lekker te internetten en dan voel ik het echt. Ik heb zin om hier nog 2,5 maand te blijven!
Daarna heb ik mijn laatste Dive Rescue cursus en ik ben geslaagd! De meeste antwoorden wist ik gewoon zelf, omdat ik toch het beste leer in de praktijk. Ik heb maar 3 fouten op 50 vragen. Ik heb maar bij 2 antwoorden gespiekt hahaha.
Morgenavond om 17:30 is de eerste Dive Master bijeenkomst. Ik heb er onwijs veel zin in!

Nu ik Dive Master ga doen merk ik al dat mijn (dus ondertussen) collega’s anders op mij reageren. Ik ben geen toerist meer, maar onderdeel van het team. Aangezien toeristen komen en gaan houden ze een bepaalde afstand. Ik heb al veel meer leuke gesprekken en lol.
Ik heb totaal geen negatieve gedachten over mezelf. Ik heb onwijs veel zin in de rest van mijn reis en alle bijzondere dingen die ik nog ga meemaken, en alle bijzondere mensen die ik nog ga ontmoeten. Onwijs cool om dadelijk over heel de wereld vrienden te hebben. De vrienden thuis blijven mij ook berichtjes sturen met namen van hun vrienden die in Australie en NZ wonen. Super tof!
Vanavond ga ik op zoek naar een goedkopere kamer, samen met Jaimy. Ook ga ik morgen mijn vlucht omboeken.
Ik ga even kijken wat ik nu ga doen. Ik kan Jaimy op het moment even niet vinden maar die zie ik vast dadelijk. Morgen heb ik heel de dag vrij tot 18:30 dus dat is heerlijk!
Xxx

  • 08 April 2012 - 12:20

    Pa:

    Wow, Geweldig gedaan meid. Je hebt het dus gerescued ;-) Je verhaal schetst precies mijn beeld wat ik heb bij een rescue dive cursus. Dat soort dingen kan een slachtoffer in paniek ook doen.

    Zou een kamer met airco niet goed zijn tegen de muggen? Dan heb je er iig 's nachts geen last van. Op je balconnetje natturlijk wel. Huur je die kamer van Buddha? En is die inclusief in de prijs van de dive master cursus?
    XXX

  • 08 April 2012 - 17:56

    Tamara:

    ja we hebben zoveel scenario's gedaan. voelt zo raar dat ik na 1 week duiken ineens een advanced rescue diver ben... meeste mensen zijn open water divers, als er ooit iets gebeurd, moet ik gaan handelen. heel bizar!

    Kamer met airco zou briljant zijn. Morgen gaan we op zoek naar goedkoopste beste kamer...
    Ik huur nu bij tropicana, naast buddha. we hebben geprobeerd om te onderhandelen maar niet mogelijk! morgen gaan we dus verder zoeken!
    MAar is dus niet incl prijs Dive master, al krijg je dus wel korting bij andere plekken....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Haagsche brabander, 34 jaar.Op en af op reis. Gestart 1 april 2012 in Koh Tao. Divemaster gedaan. Sinds juni in Australie. Onverwacht in maart terug naar Nederland. 1 oktober naar Nieuw Zeeland gegaan. Daar 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan in een paardentherapie centrum. Rond gereisd. 2 jaar later weer terug gegaan en verder op vakantie naar de filipijnen.

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 83285

Voorgaande reizen:

28 Maart 2012 - 15 April 2015

Vrijheid

Landen bezocht: