Mijn thuiskomst! - Reisverslag uit Labrador, Australië van Tamara Vroomen - WaarBenJij.nu Mijn thuiskomst! - Reisverslag uit Labrador, Australië van Tamara Vroomen - WaarBenJij.nu

Mijn thuiskomst!

Door: Tamara Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Tamara

18 Februari 2013 | Australië, Labrador

Vrijdag, 12 uur ’s nachts. Ik ben bij Janet, een vriendin van mijn tante, in de Gold Coast, nu al 2 weken. Ik heb besloten dat ik morgen een keuze ga maken, of ik naar Darwin ga of naar Perth, zodat ik vanuit daar in de Outback een baan kan gaan zoeken. Ik heb al verschillende kroegen gemaild, maar nog geen reacties gehad.
Ineens besef ik mij dat het al een week geleden is dat ik China Airlines heb gemaild om mijn vlucht te verzetten. Die staat nu nog op 10 maart en die wil ik naar een jaar later verzetten, omdat je maar 1 jaar vooruit kan boeken. Maar ik heb dus nog geen reactie gehad dus ik besluit te bellen.
- Goedemiddag, China Airlines, waarmee kan ik u van dienst zijn?
- Ja ik wil graag mijn vlucht naar een jaar later verzetten.
- Ik ga even voor u kijken… Oh maar dat kan niet. U bent bijna een jaar geleden vertrokken en een ticket is maar 1 jaar geldig.
- Wat??? Wat??? Wat bedoel je? Toen ik mijn ticket boekte heb ik aangegeven dat ik minimaal 2 jaar op reis ging, en ze zei dat ik mijn ticket onbeperkt gratis kon omboeken!
- Ja binnen dat jaar, maar alle tickets, over de hele wereld, zijn maar 1 jaar geldig. Dus deze verloopt echt op 28 maart.
- Ok ik bel je maandag terug…

Mijn hart gaat tekeer, hoor ik dit nu goed! What the fuck gewoon! Heeft die bitch van worldticketcentre mij verkeerd voorgelicht! Wat moet ik nou doen?
Mijn gedachten en gevoelens schieten alle kanten op. Het ene moment denk ik, schijt aan, ik verlies hiermee maar 600 euro als ik het ticket laat gaan. Ik ben hier nu eenmaal, heb nog zoveel plannen, dus ik blijf hier. Het andere moment denk ik, maar het is zonde om het ticket te laten vervallen! Ik heb er nu eenmaal voor betaald! Mijn visum in Nieuw Zeeland start pas 15 november. Ik kan naar huis gaan, een dik half jaar werken, en dan weer teruggaan. Kost mij wel weer wat extra geld, maar dat maakt niet uit. Geld boeit je toch niet!

Razendsnel komen alle opties en bijbehorende emoties voorbij. Ik besluit mijn vraag op FB te zetten en krijg al snel veel reacties. De reactie van Maaike is doorslaggevend: wat maakt je gelukkig?
Ik sluit mijn ogen en stel mij voor dat ik het komende half jaar in Nederland ben, bij al mijn vrienden en familie, werkend op de grote markt, of ergens op het strand.
Dan stel ik mij de outback voor waar ik de komende 5 maanden wil gaan werken, in een schrale pub of restaurant, met idiote locals, mij dood vervelend. Dan is de keuze snel gemaakt. Terug naar Nederland. Tijd om voor mijn geluk te kiezen. Ik heb nog steeds veel spaargeld over en kan genoeg verdienen in NL om weer te gaan reizen over een half jaar! En mijn vrienden zien… Daar waar ik zo vaak over heb gefantaseerd! Ik ben vrij, compleet vrij om te gaan en staan waar ik wil. En waar wil ik nu zijn? In nederland!

Ik denk aan de dromen die ik de afgelopen week heb gehad. 2 keer dezelfde droom. Ik ging onverwacht naar Nederland en daar was het koud en vonden mijn vrienden het doodnormaal dat ik er weer was. Ik had spijt dat ik terug in nederland was en wou terug naar Australie. Was een afschuwelijke droom! En nu ga ik dit doen, toch terug naar Nederland?? Ik weet dat het waarschijnlijk realiteit is, het leven in NL is ook maar gewoon door gegaan, en dat vind ik prima. Ik wil terug voor mezelf, en niet voor wat anderen vinden of denken.
“Is dit niet opgeven?” zegt een stemmetje in mijn hoofd? Nee, dit is juist moed hebben. Alles loslaten en voor mijzelf kiezen. Niet denken aan geld, aan mijn vrienden die beloofd hadden om langs te komen op vakantie. Wat wil ik? Ik wil naar huis!
Ik stuur Veerle een Viber en die gaat uit haar dak. Dan skype ik met broer. Die zegt dat ik van harte welkom ben, waarop ik begin te huilen. Ja nu weet ik het zeker, ik wil naar huis.
Voor de vorm besluit ik er nog een nachtje over te slapen, maar ik kan geen oog dicht doen. ’s Morgens om 7 uur val ik een paar uur in slaap. Als ik wakker word ben ik nog verder overtuigd. Ik wil terug!
Alleen nu moet ik wachten tot maandag, dan is de klantenservice van China Airlines pas open. Het worden 3 zenuwslopende dagen. Ik ben rusteloos, en wil duidelijkheid! Ik wil zo snel mogelijk naar huis. Ik kan mij nergens meer op concentreren en kan niet stil zitten. Alles gaat aan mij voorbij!
Eindelijk is het maandagavond 18u, 9:00 NL tijd. Ik trek het bijna niet meer. Ik bel met China Airlines en het is mogelijk. Voor redelijke omboekingskosten kan ik morgenavond al vertrekken! Fak ik ben blij, uitzinnig blij.

Ik besef mij wederom dat het leven raar kan lopen, en dat ik daar geen enkele invloed op heb. Ik ben een mazzelkont, ik ben blij dat dit zo gelopen is. Als ik had geweten dat een ticket maar 1 jaar geldig is, had ik een enkeltje gekocht en was ik niet teruggekomen. En nu is terug komen het grootste cadeau ever!
De laatste paar weken heb ik mij over gegeven aan het leven. Geaccepteerd dat ik geen controle heb op de toekomst, maar wel op de uitkomst.
Ik wist van te voren niet hoe het zou zijn, 2 a 3 jaar op reis. Maar ik weet nu, dat is veel te lang. Mijn vrienden en familie zijn mij veel te dierbaar! En geld en luxe interesseert mij niks meer. Liever ga ik in oktober een maandje naar Bali en dan een half jaartje naar Nieuw Zeeland en dan weer terug, als het weer zomer is in NL.
Het is bizar hoe snel mijn gedachten veranderen over alles, alles wat ik het afgelopen jaar heb meegemaakt, wat ik heb geleerd, waarom ik keuzes heb gemaakt.
Ik weet wel, ik ben denk ik nog geen 1 keer zo blij geweest in het afgelopen reisjaar, als dat ik nu ben.

Tijd om naar huis te gaan. Ik ben klaar met de onzekerheid die ik gedurende mijn reis gevoeld heb. Ik wil weer mezelf kunnen zijn, mezelf voelen zijn. Ik wil weer lachen met mensen die mijn humor begrijpen, die mij zien voor wie ik ben! En ik weet dat dat allemaal kan bij mijn vrienden…
Ik zie jullie donderdag! Ik zal vast in de loop vd dag/avond op de grote markt zijn. Ik zal een NL simkaartje kopen donderdag, maar ben nog wel whatsappbaar op mijn oude nummer als ik in Wifi zone ben. Maar ik zal jullie het NL nummer toesturen als ik het heb.
Voor degene die mij willen komen ophalen van Schiphol, ik land om 9:25, vlucht CI65.
Tot snel lieve vriendjes en vriendinnetjes!
xxx

  • 18 Februari 2013 - 18:26

    Gertie:

    Welkom thuis Tamara, heel veel geleerd en nu weer terug.
    dikke kus Gertie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Haagsche brabander, 34 jaar.Op en af op reis. Gestart 1 april 2012 in Koh Tao. Divemaster gedaan. Sinds juni in Australie. Onverwacht in maart terug naar Nederland. 1 oktober naar Nieuw Zeeland gegaan. Daar 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan in een paardentherapie centrum. Rond gereisd. 2 jaar later weer terug gegaan en verder op vakantie naar de filipijnen.

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 83401

Voorgaande reizen:

28 Maart 2012 - 15 April 2015

Vrijheid

Landen bezocht: