Geslaagd. Advance diver! - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Tamara Vroomen - WaarBenJij.nu Geslaagd. Advance diver! - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Tamara Vroomen - WaarBenJij.nu

Geslaagd. Advance diver!

Door: tamaravroomen

Blijf op de hoogte en volg Tamara

05 April 2012 | Thailand, Koh Tao

Advanced diver deel 1

Het is grappig om te merken dat mijn ritme meteen omgedraaid is. Ging ik in Nederland altijd pas rond 5:00 ’s morgens slapen, hier ben ik vanaf dag 1 al rond 21:00 moe en word ik rond 6 a 7 uur wakker en ben ik heerlijk uitgerust. En dat bevalt mij prima. Ook drink en rook ik lang niet zoveel en katers heb ik al helemaal niet. Ik eet 3 keer per dag gezond. Muesli met yoghurt en heerlijk vers fruit (OMG nu lust ik wel Mango!) of een sandwich en ’s avonds meestal soep met vis of curry met vis. Kokosmelk en watermeloen shakes zijn mijn favoriet. Wat is dat spul lekker zeg!


Het lukt mij nog niet helemaal om mijn hoofd uit te zetten. Ik blijf maar bezig met welke keuzes ik wil maken wbt het duiken en hoe lang ik hier wil blijven, terwijl ik dat nog laaaaang niet hoef te beslissen. En wat ik ook kies, het is altijd goed. Het antwoord gaat vanzelf op mijn pad komen, en ik weet dat het geen zin heeft om erover te piekeren, want mijn gedachten maken steeds dezelfde rondjes. But my head just won’t shut the fuck up!


We gaan op weg naar Chumphon Pinacle. Hier gaan we de 30 meter duik doen. Ik maak mij lichtelijk zorgen om mijn oren maar ze klaren op het droge goed, dus ik ga alsnog redelijk relaxt het water in. Ik heb de tip gekregen om zeewater door mijn neus in te ademen. Super smerig maar het maakt alles open.

Ik neem mijn tijd om omlaag te gaan want ik er ben erachter gekomen dat als ik dat op mijn eigen tempo doe, het beter gaat met mijn oren. Op 15 meter hangen we boven een koraalrif. Alles gaat goed en we zwemmen een stuk over het rif heen tot we boven een afgrond hangen die nog eens 15 meter dieper is. Ik heb eindelijk door dat ik een beetje lucht in mijn BCD moet hebben om gewichtloos te zijn. Dit keer hang ik echt in het water en dat voelt heerlijk.


Dan krijgen we het teken om omlaag te duiken. Het staat niet in de Padi boeken, maar Hannes heeft ons al verteld dat als je een Nitrogyn Narcosis wil (en die wil je) je zo snel mogelijk omlaag moet duiken. Helaas moet ik tussendoor toch nog 3 keer klaren waardoor ik tussenstops maak, maar net voordat ik op de bodem aankom begin ik wat te voelen. In het begin voelt het vervelend. Ik ben een klein beetje misselijk en ademen lijkt moeilijker te gaan. Ook houd ik ineens mijn regulator vast omdat het net lijkt alsof ie uit mijn mond glipt, wat anders nooit gebeurd. Ik snap op dat moment nog niet wat er met mij gebeurd en vind het een vervelend gevoel.

Op het moment dat ik op de bodem land “kickt ie echt in”. Ik word helemaal giechelig en vind alles grappig. Ook boeit het mij allemaal niet meer en alles is nog 10 keer mooier. Ik kijk naar een vis en moet lachen om wat ie doet!

We moeten testjes doen om te laten zien hoe stoned je bent maar Hannes heeft zelf een Narcosis dus hij vergeet om mij de test te laten doen. Dat is jammer want door de concentratie op zo’n testje stroomt er meer bloed naar je hersenen waardoor je narcosis heftiger word. Na een minuut is hij bij mij al voorbij helaas. Maar het was echt fakking cool om mee te maken, op de bodem van een oceaan stoned zijn hahaha. Wie kan dat nou zeggen!


De tweede duik is weer bij Twins. Dit keer moeten we rond navigeren met een kompas. Ook mogen we nu vrij rondduiken samen met je buddy om navigatie en samenwerken te oefenen. Ik heb met Phillip afgesproken dat hij leidt, maar daar krijg ik spijt van. Duiken is een luie sport maar philip doet mee aan de olympische spelen. Hij zwemt zo snel dat ik amper de kans krijg om iets te zien en ik krijg blaren op mijn voeten van het flipperen.

Eindelijk ontdek ik een keer zelf een vis, de Triggerfish. Deze vis is erg territoriaal en kan je aanvallen. Hij heeft 4 grote tanden en is zo groot als een kleine skippybal, maar dan plat. Als ie je aanvalt (wat ie gister bij Philip heeft gedaan) gaat ie meestal voor je flippers. Ik wijs Philip erop, maar die zwemt meteen bang weg hahaha. Ook gaan we weer naar de anemoon waar Nemo woont en dit keer kan ik echt ontspannen en kijken naar zijn vrouw en kind.

Overigens, In dit gebied zijn ook whalesharks, maar je moet mazzel hebben om er 1 tegen te komen. Als je er 1 tegenkomt kun je dus samen met de whaleshark gaan duiken. Dat moet echt extreem vet zijn! Met mijn oren gaat alles lekker en ik ben dit keer voor het eerst compleet ontspannen.


Gisteren heb ik naar mijn financiën gekeken en alles uit gerekend en ik zou hier 3 maanden stage kunnen lopen voor mijn Dive Master. Dan heb ik nog 3000 euro over en dat is genoeg om Aussie binnen te komen.

Dan verbreek ik wel meteen de eerste belofte met mezelf, namelijk dat ik 2500 euro apart zou zetten zodat ik over een jaar ook NZ binnen zou komen. Ik had zelfs afgesproken dat ik dit op de rekening van mijn ouders zou zetten zodat ik er echt niet aan kon komen al zou ik erom vragen. Gelukkig heb ik dat nog niet gedaan hahaha. Ach, ik leef vandaag en ik kan echt wel 2500 euro verdienen in een jaar. Misschien kan ook ik hier ergens een zwart baantje vinden.


Ik kan de Dive Master ook in 2 weken halen maar daar is weinig leuks aan. Dan ben je alleen maar testen en examens aan het maken en geen fundives terwijl je er wel veel voor betaald. Als je 6 weken of langer erover doet ben je stagiaire, mag je mee assisteren en heb je voor 100 euro per maand verblijf.Dan zit je met andere stagiaires bij elkaar en ben je onderdeel van het Buddha View Team. Ook mag je gratis mee op alle fundives en bouw je veel ervaring op. En dit kost maar 100 euro extra.

Dit zijn wel belangrijke keuzes, daarom blijf ik maar steeds in mijn hoofd de voor- tegen de nadelen afwegen, waardoor ik niet meer echt naar mijn intuitie kan luisteren. Ik weet nu dat alles wel mogelijk is, dus we zien wel.


Ik heb een heerlijk middagdutje gehad. Ik kreeg een nachtmerrie waarin ik broer door een witte haai doormidden gebeten zag worden. Maar gelukkig besefte ik tijdens mijn droom dat ik aan het dromen was, dus ik spoelde de droom terug en dit keer raakte er niemand gewond en duwde ik de witte haai terug de zee in om hem te redden hahaha.

Ik eet een heerlijke thaise kokoscurry en daarna weer naar Buddha voor de night dive. Dit keer is Hannes er niet bij en van de oorspronkelijke groep zijn alleen ik en Philip nog over, omdat Sabrina een probleem met haar oren heeft waardoor ze niet meer mag duiken en daarom gaat haar vriendje ook niet mee.


We gaan weer naar White rock en het begint te schemeren als we het water in gaan. Eenmaal beneden is het compleet donker. We hebben allemaal een zaklamp en we schijnen in het rond om vissen te vinden die vooral ’s nachts leven. Hoe gek het ook klinkt, dit is de meest relaxte duik die ik ooit gehad heb. Op de een of andere manier vergeet ik totaal dat ik aan het duiken ben. Dit is te zien aan de hoeveelheid lucht die ik op het einde nog over heb die nog nooit zoveel is geweest.

Blijkbaar is het normaal dat je tijdens nightdives veel relaxter bent en daardoor minder lucht verbruikt. Ik ben zelfs zo relaxed dat ik over allerlei andere dingen begin na te denken. Niet dat ik daar blij mee ben, want liever geniet ik gewoon van de duik, maar mijn hoofd blijft bezig. Toch is dit de gaafste duik die ik tot nu toe heb meegemaakt. Niet omdat we echt nieuwe dingen gezien hebben maar omdat het zo ontspannen was.


Terug in de jeep denk ik weer na over de keuze om langer te blijven voor een stage, of om het in 2 weken te doen. En dan eindelijk voel ik mijn intuitie. Dit wil ik doen! Ik voel het in heel mijn lichaam. Ik spreek het hardop uit tegen mijn instructeurs en word meteen gefeliciteerd en dat voelt goed. Dit is sowieso een kans die ik niet kan laten schieten, anders zal ik er altijd spijt van hebben, maar zelfs dat is ratio. Ik denk aan de tip die ik van Sas heb gekregen. Als je een toverstaf zou hebben, wat zou je dan wensen? Nou, dat ik hier in 3 maanden kan blijven om mijn Dive Master te halen.


Ik denk terug aan de afgelopen week en besef mij ineens dat ik pas afgelopen zaterdag ben begonnen aan mijn cursus Open water, maar dat voelt al als weken geleden. Morgenmiddag (donderdag) ben ik al geslaagd voor mijn Advanced, en dan begin ik diezelfde middag nog aan mijn

Rescue. Dat betekent dat ik a.s. zaterdag daar ook al voor geslaagd ben! In 1 week tijd de 3 main courses halen is wel echt enorm hardcore! Dat vinden zelfs de duikers hier hardcore!


In het begin werd nog tegen me gezegd dat je van het begin tot einde Dive master zeker 5 weken voor nodig hebt, maar als ik wil, kan ik het in 3 weken doen.

Maar dat ga ik dus niet doen, ik wil ook genieten van het leven hier, de mensen, de omgeving, en vooral ook van de fundives. Elke duik die ik tot nu toe gehad heb, heeft voorwaarden en oefeningen omdat je aan het leren bent. Dat ben ik wel beu. Ik wil zelf ontdekken en mezelf echt een duiker voelen ipv een leerling. En wat vooral erg cool is aan Dive Master is dat je mag assisteren. Dus dan kan ik andere mensen helpen en dingen leren. En dat past natuurlijk helemaal bij mij.

Het is nu 22:30 dus ik ga zo slapen. Morgen de Drijfbaarheidsduik (buoyancy) en de wrakduik. ’s Middags begin ik meteen met de CPR cursus ter voorbereiding op de Rescue. Ik heb er zin in!

  • 05 April 2012 - 06:58

    Theo.van.gestel:

    Ik heb weer genoten van je verslag.
    zie het helemaal voor me, Oma

  • 05 April 2012 - 11:52

    Pa:

    Gefeliciteerd. Prima gedaan. En ook met je keuze om langer te blijven en om je dive master te halen. Wij hebben nog gesnorkeld bij Twins. En Chumphon Pinacle moet een van de mooiste duikplekken zijn in het hele gebied rondom Koh Samui en Koh Tao. Neem de tijd, doe het rustig aan en neem eventueel een zwart baantje als barkeepster / serverster in een van de strandtenten bijv. aan de Sairee beach.
    Belangrijkste is: Probeer en geniet van alles. Xxxxx

  • 06 April 2012 - 11:10

    Tamara Vroomen:

    Ja er zijn zwarte baantjes hier... Eerst even Rescue diver afmaken, dat is zondag klaar en dan gaan we alles eens even goed bekijken...
    Ja de dive sites zijn prachtig! Vandaag naar Tuk Tuk geweest. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Haagsche brabander, 34 jaar.Op en af op reis. Gestart 1 april 2012 in Koh Tao. Divemaster gedaan. Sinds juni in Australie. Onverwacht in maart terug naar Nederland. 1 oktober naar Nieuw Zeeland gegaan. Daar 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan in een paardentherapie centrum. Rond gereisd. 2 jaar later weer terug gegaan en verder op vakantie naar de filipijnen.

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 83365

Voorgaande reizen:

28 Maart 2012 - 15 April 2015

Vrijheid

Landen bezocht: