Achter de laatste loodjes schijnt de zon - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Tamara Vroomen - WaarBenJij.nu Achter de laatste loodjes schijnt de zon - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Tamara Vroomen - WaarBenJij.nu

Achter de laatste loodjes schijnt de zon

Door: Tamara Vroomen

Blijf op de hoogte en volg Tamara

14 April 2014 | Nieuw Zeeland, Paihia

Aangekomen in Auckland (3 weken geleden) neem ik de veerboot naar Devonport waar Finn en Danielle wonen, een 22-jarige jongen en 19-jarig meisje. Zij verbleven een week in mijn hostel op stewart island en we hadden FB uitgewisseld dus ik had mezelf uitgenodigd om daar te logeren, dat is wat je doet als je backpacker bent.
Op weg naar Devonport besluit ik in mijn reisgids op te zoeken wat Devonport precies voor wijk is, blijkt het dus heel erg sjiek te zijn, met architecturischte huizen (ja dat is een woord, vind ik).
Dus ik kom aan in een prachtig vrijstaand huisje (wat Finn een hut noemt). Ze blijken bij hun moeder te wonen, een hele hippe, lieve, mooie vrolijke vrouw. En dan valt mij op hoe blij deze familie, echt opgegroeid in een bubble of love. Zo geinteresseerd, lief en zorgzaam voor elkaar.
2 dagen lang laat ik mijzelf van mijn beste kant zien. Ik durf zelfs niet te roken, zo perfect zijn deze mensen. Ik help mee koken, afwassen, koop boodschappen en bier.
Ik slaap in een huisje in de tuin. Super groot luxe bed en eigen badkamer. Na 2 dagen krijg ik kramp aan mijn wangen van het glimlachen en besluit ik om verder te reizen. Ik laat de helft van mijn backpack achter omdat ik met veel te veel aan het reizen ben, dus ik zal ook bij hun eindigen.

De volgende dag ga ik liften naar Tutukaka. Mijn doel is om 17:30 aan te komen, omdat David (een duikinstructeur die ik 2 jaar terug op Koh Tao leerde kennen) dan klaar is met werken. Ik heb het liften perfect uitgekiend, want 4 ritten verder kom ik exact om 17:30 aan.
Het is super gezellig om David weer te zien en we kletsen heel wat af. De volgende ochtend ga ik direct mee duiken (ik krijg 50 dollar korting whoohoo). Toch nog 200 dollar voor 2 duiken, in de Poor Knights, men zegt 1 van de beste duikplekken in de wereld.
Het is prachtig weer en ik geniet van de boottocht ernaar toe. Dan is het tijd om ons in de dikke wetsuits te hijsen, het water is maar 20 graden, ipv de 30 die ik in Thailand en Australie gewend was.
De 2 duiken vallen tegen, of ik ben verwend. Aangezien ik goed ben in duiken, heb ik genoeg zuurstof voor meer dan 1 uur duiken, maar na 1 uur moeten we naar boven komen (dat is normaal in de duikwereld), maar ik raakte na 30 minuten al verveeld. The usual stingray’s, eels, nudibranches.
Ik vind het wetsuit irritant, het zout van de zee plakkerig en het niets nieuws kunnen vinden in de zee vervelend. Ja, nu weet ik zeker, het is leuk om af en toe te duiken, maar totaal niet mijn lifestyle. Ik ben teveel een prinsesje.

De laatste weken voelde ik mij wat onrustig. Ik had nog een maand te besteden, maar wist niet zo goed wat ik ermee wilde doen
Ik heb behoefte aan vakantie, hoe stom dat ook klinkt, want ik heb al 2 maanden vakantie. Maar dat rondtrekken en hiken kost veel energie.
Ik ga bij mezelf ten rade. Welk plekje in het noordland heeft een vakantiegevoel? En hoe kan ik er zeker van zijn dat ik mij daar thuis ga voelen?
Ik besluit dat ik in een hostel wil werken voor accommodatie. Niet omdat ik het niet kan betalen, maar omdat je dan onderdeel word van de groep werkers daar.
Ik kom erachter dat Paihia het mooiste plekje is in het noordland, in de bay of islands. Ik ga op zoek naar een hostel, en gebaseerd foto’s en slechte reviews, besluit ik daar na te vragen of ze een werker nodig hebben. Ik had namelijk bedacht dat als het hostel niet zo schoon was, de baas waarschijnlijk relaxed was.
Zo gezegd zo gedaan. Ik kom aan in Paihia, prachtig mooi vakantiestadje, in een hostel met 12 werkers, en iedere dag hoeven we maar max 1,5 uur te werken om ons verblijf gratis te krijgen. De groep is leuk! Allerlei leeftijden, allerlei landen.
De eerste avond word ik very dronken. De dag erna blijkt dat ik op stap ben gegaan, ik thuis gebracht moest worden, en blijkbaar het verkeerde bed in dook, in de verkeerde kamer. Old school. Ik had al weken niet gedronken, en dan hakt Jim Bean Cola er flink in. Ik zal maar niet zeggen wat er de avond erna gebeurde. Nog meer old school Tamara stylo.
Eindelijk leef ik het backpacker leven. Zuipen, stappen, en iedere dag met de groep naar het strand of gewoon helemaal niks doen in het hostel. Heb er 2 jaar over moeten doen om “erbij te horen”.

Nu na 2 weken, krijg ik itchy feet. Morgen is de laatste dag werken, woensdag vertrek ik naar Pukenui, halverwege Cape Reingia (het meest noordelijkste puntje van NZ).
Daarna ga ik naar het noord-westen om 2 nachten te verblijven aan een hostel aan het strand, om dan verder af te zakken, tot ik in zuid-west Auckland aan kom. Daar zal ik dan bij vrienden van vrienden verblijven, om weer naar Devonport te gaan, en Waiheke island, om in Devonport te eindigen. Daar zal ik, over exact 2 weken, het vliegtuig naar huis nemen.
Ik heb er super veel zin in om thuis te komen, op de grote markt te werken en bij mijn broer zijn Junkfood bedrijf. Ik mis mijn vrienden met vlagen enorm!
Maar gelukkig is mijn lichtelijk gevoel van heimwee eindelijk over. Ik geniet met volle teugen. Heb super leuke mensen ontmoet, en ondanks dat het al laat herfst is, is het iedere dag prachtig weer.
Dus nog maar 1 blogje, en dan ben ik weer thuis!!!
Tot snel!

  • 14 April 2014 - 14:14

    Son:

    Geniet nog maar even goed en wie qeet tot snel in Tilburg!! X

  • 14 April 2014 - 14:15

    Tamara Vroomen:

    Doe ik!, half mei ben ik sowieso in brabant dus ge staat op de lijst van bezoekjes :-)

  • 15 April 2014 - 01:22

    Pa:

    Het lijkt erop dat je op het punt staat om je "down-under" avontuur gaat afsluiten en dat je alles wel gezien hebt, en je daar in die regio niet meer terugkomt. Jammer dat je er niets aan over hebt gehouden (je weet wel wat ik bedoel). I.i.g. wel een ervaring rijker en een hele nieuwe Tamara die weet wat er in de wereld te koop is en zichzelf beter kent, denk ik , zal terugkomen. Vraag blijft natuurlijk of je na bijna 2 jaar het gereguleerde leventje hier nog wel aanspreekt. We zullen het merken. Welkom thuis (voor zolang het duurt).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Haagsche brabander, 34 jaar.Op en af op reis. Gestart 1 april 2012 in Koh Tao. Divemaster gedaan. Sinds juni in Australie. Onverwacht in maart terug naar Nederland. 1 oktober naar Nieuw Zeeland gegaan. Daar 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan in een paardentherapie centrum. Rond gereisd. 2 jaar later weer terug gegaan en verder op vakantie naar de filipijnen.

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 83384

Voorgaande reizen:

28 Maart 2012 - 15 April 2015

Vrijheid

Landen bezocht: