Geslaagd! - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Tamara Vroomen - WaarBenJij.nu Geslaagd! - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Tamara Vroomen - WaarBenJij.nu

Geslaagd!

Door: tamaravroomen

Blijf op de hoogte en volg Tamara

03 April 2012 | Thailand, Koh Tao

Geslaagd!
Ik ben best gespannen voor de zeeduik, maar ik heb mijn oren een uur lang reiki gegeven dus het moet goed komen. Ik spring het water in en ga via het touw omlaag naar 12 meter diepte. En dit keer gaat het helemaal goed! Ik heb nergens last van en kan optimaal genieten.
Met duiken is het belangrijk dat je gewichtloos bent. Dan verbruik je het minste energie en heb je het gevoel dat je vliegt! Door rustig adem te halen kom je tot dat punt. Haal je namelijk teveel adem en blaas je te weinig uit, ga je omhoog en vice versa.
Op een bepaald moment duiken we boven een rif. Ik kijk omlaag en kijk nog eens 10 meter de diepte in. Op dat moment ga ik op verticaal op mijn kop hangen, steek als superman mijn armen uit en zak omlaag! Wow ik vlieg! Eindelijk gaat mijn jeugddroom in vervulling! Ik zweef een aantal meter zo omlaag en het is onbeschrijfelijk hoe dat voelt! Vanaf dat moment vlieg ik de hele tijd! Ik ben compleet gewichtsloos! Allerlei vissen komen voorbij, angelfish, butterfly fish, groupers, eals. En dan komt het moment waar onze instructeur ons op heeft voorbereid. Nemo heeft zich na zijn grote filmsucces zich teruggetrokken in de zee van Koh Tao. Ondertussen heeft hij een vrouw en kinderen gekregen en speciaal voor hem is om zijn anemoon een cirkel van stenen neer gelegd waar Paparazzi niet binnen mag komen. We gaan om die cirkel heen zweven en daar zien we hem. In het midden boven zijn anemoon zwemt hij met zijn vrouw en kinderen en het is prachtig! I found Nemo!

‘savonds besluit ik in mijn hutje te blijven. Om 21:00 ben ik onwijs moe, maar ik heb zin om mensen te spreken dus ik skype met wat vrienden en voel me goed. Uiteindelijk ga ik om 00:20 slapen. De volgende dag moeten we om 7:20 al klaar staan voor de laatste duik.

Op het moment dat de wekker gaat ben ik direct klaar wakker, zoveel zin heb ik om weer te gaan duiken. Ik begin meteen stevig te hoesten waar ik flink van baal. Als je verkouden bent mag je niet duiken, omdat je door het slijm niet kan klaren, dus ik vrees het ergste.
Ik merk meteen dat dit keer mijn rechteroor niet goed klaart. Dat haalt het plezier van de eerste duik af. Ik ben alleen maar bezig met het klaren van mijn oren.

Op het einde moeten we een oefening doen. Je moet doen alsof je geen lucht meer hebt en je vraagt aan je buddy om haar lucht. Dan haal je je regulator uit je mond en pak je de reserverregulator van je buddy.
Dan gaat het bijna mis. Ik vergeet een flinke ademteug te nemen als ik haar regulator wil pakken. Daardoor heb ik bijna geen lucht meer. Ik doe hem verkeerd in mijn mond waardoor ik geen lucht krijg. Ik denk dat er water inzit dus ik blaas mijn laatste lucht er door heen maar het helpt niet. Ik doe hem uit mijn mond en in een reflex wil ik adem halen waardoor ik een flinke slok zeewater binnenkrijg. Door het hoesten ben ik nu echt helemaal zonder lucht. Ik stop hem weer in mijn mond maar weer lukt het niet. Ik raak bijna in paniek en krijg weer een slok water binnen. Gelukkig ziet de instructeur dat, haalt hem uit mijn mond en stopt hem er goed in. Net op het moment dat ik denk dat ik echt niet meer kan, krijg ik lucht binnen. Dat was ff behoorlijk angstaanjagend. Ik besef me nu hoe stom het is dat ik niet meteen mijn eigen regulator pakte, maar in paniek kun je niet helder nadenken.

Een uur later doen we de tweede duik. Ik heb pijn aan mijn rechteroor dus ik ben weer volop aan het reiki geven.
Dit keer gaat het wel weer goed. Er is een cameraman mee die een film van ons maakt. Op een bepaald punt moeten we onze flippers uitdoen en salto’s en dergelijke maken. Ik maak een onwijs mooie pirouette en schroef terwijl ik weer verticaal op zijn kop in het water hang! Wow!
Terug op het eiland krijgen we examen. De instructeur is er niet bij dus we overleggen veel. Daardoor heb ik maar 1 fout, maar kan niet zeggen dat dat dus eigen verdienste is. Maar goed, ik ben geslaagd en heb mijn Padi Open Water! Daarmee kan ik dus over de hele wereld duiken tot aan 18 meter!

We gaan de film bekijken en dat is echt supertof om te zien wat je allemaal gedaan hebt.
Met 2 groepsgenoten ga ik nog ergens eten en dan terug naar mijn hut.
Ik heb vandaag niet echt inspiratie voor een blog dus het blijft maar even bij deze opsomming.
Morgen begint de Advanced cursus. Dan gaan we 30 meter diep en een nightdive maken.
Grappig is wel dat ik al af en toe in het engels begin te denken en ook al hardop in het engels nadenk. Ik heb vandaag maar even een Nederlands boek gekocht, voor ik dadelijk geen woord Nederlands meer spreek :-)
Xxx

  • 03 April 2012 - 16:58

    Pa:

    Hartstikke gefeliciteerd. Op naar hetvolgende. Als je dit hebt gehaald, lukt de rest ook. XXX

  • 03 April 2012 - 21:37

    Anna:

    O wat gaaf, gefeliciteerd, nu op naar de volgende! Super leuk om te lezen, heeeel veel plezier en leren en dergelijke daar! XXXX

  • 06 April 2012 - 11:06

    Tamara Vroomen:

    Ja de cursussen gaan lekker, word per duik beter. Thanx anna, leuk om te horen dat je mn blogs leuk vind! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Haagsche brabander, 34 jaar.Op en af op reis. Gestart 1 april 2012 in Koh Tao. Divemaster gedaan. Sinds juni in Australie. Onverwacht in maart terug naar Nederland. 1 oktober naar Nieuw Zeeland gegaan. Daar 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan in een paardentherapie centrum. Rond gereisd. 2 jaar later weer terug gegaan en verder op vakantie naar de filipijnen.

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 83287

Voorgaande reizen:

28 Maart 2012 - 15 April 2015

Vrijheid

Landen bezocht: